Våra paket och priser
Varför är det bra att ha en försäkring?
Vi vet att många säljare är nervösa i samband med försäljningen av sin lägenhet. Ett fel som inte hade kunnat upptäckas vid noggrann undersökning och som inte köparen räknat med kan uppdagas efter tillträde. Köparen kan då ställa ett krav till säljaren avseende detta, vilket kan handla om stora belopp.
Som väl är kan du som säljare välja att teckna en försäkring som omfattar fel i bostadsrätt. Försäkringsbolaget tar hand om krav som köparen riktar mot dig avseende dessa fel, utreder det åt dig, samt betalar eventuella tvistekostnader. Skulle det sedan visa sig att det krav köparen ställt mot dig anses utgöra ett fel, lämnar försäkringsbolaget ersättningen till köparen.
Läs mer på www.skatteverket.se om dina möjligheter att yrka avdrag för kostnaden för försäkringen i samband med din deklaration.
Exempel på Uppdaga Borätt skador
Brister i utförandet av klinkergolv i kök
Klinkergolvets underliggande fästmassa är inte applicerad på ett korrekt sätt, klinkerplattorna lossnar och fogar spricker. Detta var inte att anse som förväntat eller upptäckbart vid köpet, skadan kan omfattas av försäkringen.
Bristande utfört arbete i badrum
I lägenheten upptäcker köparen att det finns en skada i badrummet, skadan upptäcks då det visar sig att en kakelplatta sitter löst. Vid fortsatt undersökning av den upptäckta skadan visar det sig att det finns brister i underliggande tätskikt. Orsaken till skadan var inte upptäckbar vid köpet, skadan kan omfattas av försäkringen.
Läckage inglasad balkong
I den inglasade balkongen läcker det in vatten, det fanns inga tecken på att det skulle vara något fel på själva konstruktionen vid köpet. Det visar sig att den utvändiga listen sitter löst och därmed har vatten kunnat läcka in. Skadan kan omfattas av försäkringen.